feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

KEMUNAFIKAN KEPIMPINAN PAS DALAM MENUBUHKAN MALAYSIA SEBAGAI SEBUAH NEGARA ISLAM

SIRI-SIRI KENYATAAN PENUBUHAN NEGARA ISLAM OLEH PAS :SATU PEMBOHONGAN
Sejak sekian lama PAS tidak pernah konsisten dalam isu penubuhan negara Islam yang menjadi mainan politik parti itu selama ini. Pendirian PAS berhubung isu ini terpaksa disesuaikan dengan keadaan, masa dan tempat.
1. Menjelang pilihan raya umum 1999, sandiwara PAS begitu terserlah dengan kepelbagaian pendirian yang dikemukakan oleh para pemimpin tertinggi PAS sendiri. Kecelaruan ini lahir daripada tentangan terbuka rakan sekutunya dalam pilihan raya itu, DAP.
2. Antara kenyataan-kenyataan yang pernah dibuat dalam tempoh tersebut sahaja adalah seperti berikut:a. "Ya, memang matlamat kami mewujudkan negara Islam", bekas Presiden PAS, Dato' Fadzil Noor (Harakah, 16 April 1999).b. "PAS sedia menggugurkan slogan mewujudkan negara Islam sebagai bukti tolak ansurnya dengan mana-mana parti politik yang ingin bekerjasama dengannya", Dato' Nik Aziz Nik Mat (Berita Harian, 25 Jun 1999).
3."Kita bersyukur dengan pendirian DAP sekarang kerana mereka sudah berubah sikap dan sanggup bekerjasama dengan PAS asalkan tidak mendirikan negara Islam", Dato' Nik Aziz Nik Mat (Berita Harian 12 Mei 1999).
4."Negara Islam mesti menguatkuasakan hukum Islam tapi ia belum dilaksanakan sepenuhnya oleh kerajaan pusat dan PAS akan terus memperjuangkan", YAB. Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Berita Minggu, 12 Ogos 2001).
5."BN terlambat dan tiada matlamat dalam menjadikan Malaysia negara Islam kerana dasar dan undang-undang tubuhnya tidak mempunyai tujuan dan matlamat ke arah itu" Dato' Seri Abdul Hadi Awang (Berita Harian, 28 Jun 2001).
6."Pas tetap akan menubuhkan negara Islam sekalipun ditentang oleh DAP jika pakatan pembangkang berpeluang memenangi pilihan raya umum akan datang" Dato' Nik Aziz Nik Mat (Utusan Malaysia, 30 Julai 2001).
7.Apabila ditanya adakah hasrat menubuhkan negara Islam terkandung dalam manifesto BA 1999, BEKAS Presiden PAS, Dato' Fadzil Noor berkata, "Tidak ada…memang tidak ada. Dalam manifesto kita menghormati pendirian parti masing-masing" (Berita Minggu, 5 Ogos 2001).• Kenyataan-kenyataan di atas jelas membuktikan lakonan PAS selama ini. Para pemimpinnya berdolak-dalik dalam isu penubuhan negara Islam sehinggalah Dato' Seri Dr. Mahathir Mohamad (Tun) mencabar PAS untuk mengemukakan secara bertulis perincian konsep negara Islam yang mereka perjuangkan. Cabaran ini dikemukakan oleh Dr Mahathir pada Perhimpunan Agung UMNO, 21 Jun 2001.•
8.PAS jelas dilihat terperangkap dengan cabaran itu kerana khuatir sandiwara mereka selama ini akan terbongkar. Kerisauan ini tergambar dengan ulasan-ulasan para pemimpin PAS terhadap cabaran tersebut, antaranya:a. "Kalau UMNO ikhlas untuk mengetahui konsep ini, ia boleh dapatkan maklumat-maklumat ini dari institusi yang mereka bentuk seperti IKIM. PAS akan kemukakan kepada rakyat dan bukan kepada Dr Mahathir tentang konsep negara Islam tidak lama lagi" bekas Presiden PAS, Dato' Fadzil Noor (Harakah, 1-15 Ogos 2001).
9."Tafsiran negara Islam yang dikehendaki oleh PAS sebenarnya sudah terkandung dalam manifesto Barisan Alternatif (BA) yang dikemukakan pada pilihan raya umum yang lalu. Tidak perlu lagi huraian secara bertulis dalam pelbagai bahasa mengenai konsep negara Islam yang dikehendaki PAS seperti yang dicabar oleh Perdana Menteri" Dato' Nik Aziz Nik Mat (Harakah, 1-15 Ogos 2001)
10.Selain cabaran Dr Mahathir, PAS juga merasa tamparan yang begitu kuat apabila unit dalam parti itu sendiri iaitu Dewan Pemuda melalui salah seorang wakilnya mengkritik kepimpinan parti kerana gagal menyediakan pelan induk berhubung konsep negara Islam. Kritikan itu dilemparkan ketika berucap di Muktamar Tahunan PAS 2003