feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

INTIPATI UCAPAN DASAR PRESIDEN MCA

MCA :BINTANG CERAH YANG MENUNTUT KEADILAN DAN SUARA YANG SAMA DENGAN GERAKAN
PERJALANAN YANG JAUH BAGI MASYARAKAT CINA, NAMUN IANYA BERMULA DENGAN KEPERITAN UNTUK MENCIPA SEJARAH EKONOMI YANG TERSENDIRI.AKHIRNYA, MELAYU YANG DICENGKAM.
INTIPATI UCAPAN DASAR ONG KA TING
Dasar Ekonomi haruslah diliberalisasikan selanjutnya dan syarat ekuiti yang menghadkan pengembangan haruslah dibatalkan untuk membolehkan syarikat-syarikat di Malaysia menjadi lebih kompetitif dan keadaan ekonomi yang amat mencabar sekarang (syarikat mana yang MCA nak lebih kompetitif.Sepatutnya Ong Ka Ting cakap terus terang, mahukan syarikat milik non bumi yang bakal menjadi penguasa liberalisme dalam ekonomi negara.). Kerajaan haruslah mengkaji semula Dasar Pemberian AP, subsidi dan kawalan harga ( sekali lagi MCA mahu hak Melayu dikurangkanNak kaji buat minta, MCA boleh minta terus suaya hak-hak Melayu dikurangkan langsung dan senag Cina memerintah). Dalam konteks ini, persaingan pasaran terbuka patutlah dibenarkan dan pada masa yang sama Kerajaan perlu menyalurkan sumber yang sesuai kepada kumpulan pendapatan rendah untuk memastikan mereka mendapat manfaat daripada ekonomi yang sedang berkembang dan tidak tercicir daripada kekayaan ekonomi negara.
Isu pembangunan SJK(C) baru dan kekurangan peruntukan pembangunan bagi SJK(C), SJK(T) dan sekolah-sekolah mubaligh (mission schools) juga telah ditimbulkan oleh masyarakat Cina dan India selama ini. Sebelum Pilihan Raya Umum pada 8 Mac 2008, Kerajaan telah meluluskan pembinaan 6 buah SJK(C) baru dan 13 buah SJK(C) untuk dipindah. Baru-baru ini, MCA telah mencadangkan supaya Kerajaan membiayai kos pembinaan dan seterusnya membina semua SJK(C) tersebut dengan secepat mungkin. Selain itu, MCA juga mencadangkan supaya Kerajaan menginstitusikan pembangunan SJK(C) baru di mana yang wujudnya keperluan dan sentiasa menyediakanlah peruntukan yang secukupnya. ( apa lagi yang kerajaan tidak berikan.Semua dah Cina dapat.)
Pelaksanaan dasar ekonomi yang affirmatif sepatutnya berasaskan kepada prinsip tidak mengetepikan pihak lain, ia sepatutnya dilakukan dengan menjadikan kek ekonomi lebih besar dan juga menggalakkan usahasama antara kaum. Pelaksanaan dasar ini juga tidak sepatutnya menghadkan mana-mana peniaga atau pelabur yang cuba mengembangkan bisnes atau pelaburannya atas kejayaan usaha diri sendiri. ( ulang semula supaya asas pembentukan DEB dikurangkan atau dihapuskan terus.

Kerajaan Barisan Nasional perlulah melihat dan menilai semula pelbagai kelemahan atau penyelewengan dalam pelaksanaan dasar ekonomi yang sebenarnya lain daripada apa yang kita janji kepada masyarakat majmuk negara kita. Sudah tibalah masanya Kerajaan meliberalisasikan dasar ekonomi untuk menjadi Malaysia benar-benar kompetitif.(Bekas Menteri sendiri akui bahawa kerajaan BN buat penyelewengan dalam pelaksanaan dasar ekonomi.Ini bermakna memang kerajaan BN buat penyelewengan.Hebat Ong Ka Ting.Siapa yang buat?Pemimpin Melayu ke?)
Ramai peniaga, pengusaha, pemaju atau pelabur bukan bumiputera sentiasa berasa “frustrated” kerana mereka rasa tersekat dan tidak dilayan oleh sesetengah Kementerian, Jabatan atau agensi Kerajaan dengan adil dalam hal pemberian lesen, permit, pinjaman atau peluang penyertaan tender (apakah ini pegawai kerajaan Melayu ?Kejamnya pegawai kerajaan Melayu....) Pihak-pihak berkuasa berkenaan dianggap suka menggunakan alasan dasar ekonomi Kerajaan mengikut intepretasi yang prejudis dan pemikiran yang sempit. Dalam hal ini, MCA pernah membetulkan beberapa perkara di peringkat Kabinet atau dengan berunding dengan Y.A.B. Perdana Menteri atau Y.A.B. Timbalan Perdana Menteri. Antara contohnya ialah pelonggaran semula dasar perolehan dan perkhidmatan Kerajaan (“Government Procurement and Services Policy”) untuk membolehkan kaum bukan bumiputera menyertai aktiviti tersebut bagi had di bawah RM50,000 per item, menghentikan cubaan pihak berkuasa untuk mengenakan garis panduan menyekat pelaburan asing dalam perdagangan, pengedaran atau “Foreign Investment Guidelines in Distributive Trade”.
KESIMPULANNYA.
ISI HATI ONG KA TING YANG MEWAKILI MCA SAMA DENGAN ISI HATI DAP DAN GERAKAN.YANG PENTING CINA TETAP BERSATU ATAS NAMA CINA.SIAPAKAH YANG CAUVANIS DAN NASIONALIS?MELAYU ATAU CINA.BERDASARKAN INTIPATI UCAPAN DASAR ONG KA TING, JELAS MENUNJUKKAN SUARA MEREKA SAMA.SEBAGAI SAHABAT BN, BLOGGER CUBA BERPESAN TERUSKAN WAHAI PEMIMPIN CINA MENUNTUT HAK ANDA AGAR MELAYU TERUS TERHIMPT.ANDA BOLEH TUNTUT APA YANG ANDA MAHU KERANA SEKARANG MELAYU TELA LUPA DAN MULA GILA KUASA DAN HARTA.MELAYU TAK KAN BERSATU.MELAYU HANYA MAHU MENDENGARMELAYU PKR DAN PAS PULA DAN RELA MEMBERIKAN HAK MEREKA.MELAYU PAS PULA KATA MEREKA BANGSA PENDATANG.JUSTERU, INILAH MASANYA KAMU MCA, DAP DAN GERAKAN NAK AMBIL ALIH KUASA NEGARA INI.NAK KATA APA LAGI DAH,,,,,......KERANA PEMIMPIN MELAYU SENDIRI YANG JUAL MELAYU DAN ISLAM.