feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

MENGANGKAT KALIMAH TOIYIBBAH BERSAMA UMNO

17/5/09. semalam blogger lepak dengan seorang sahabat lama dari kedah di new town.mengenag detik perkenalan blogger dengan beliau yang telah mengjangkau hampir 10 tahun. namun , perhubungan blogger dengan beliau hanya rapat sewaktu belajar sahaja dahulu.sekarang beliau merupakan orang kuat pas di kedah.dulu blogger sealiran dengan beliau dalam aspek fikrah.bahkan, kalau nak dikatakan perjuangan mempertahankan pas dan anwar dahulu, blogger lebih nampak trampil daripada yang lain-lain.bukan nak berbangga dalam perjuangan, tapi sekadar penceritaan.kami berbual soal masa depan politik pas dan umno serta kelibat anwar dalam suasana politik moden.biasala, orang pas akan kata pas baik dan umno jahat.jika pegang pada prinsip politik sempit, maka umno akan kata umno baik dan pas akan kata mereka lebih beriman.maka bertekaklah ahli pas dan umno sampai kiamat.tiada usul dan nas yang di bawa dalam perdebatan politik sempit.
berbalik semula kepada perbualan blogger. blogger berminat mengemukakan soalan berkaitan mahfuz di kedah. kawan blogger kata, siapa tak kenal mahfuz dikalangan orang kuat pas kedah. mahfuz membawa cara moden seakan-akan anwar dan umno. mahfuz orang yang perlukan wang dan dengan wang mahfuz boleh melakukan segala galanya.dari segi gedik, mahfuz ni memang dikenali dikalangan kepimpinan pas sebagai insan yang suka mengada-ngada. mahfuz nampak berani sebab memang dia mencari publisiti seakan-akan mat sabu.mereka sehati sejiwa dalam melakukan kerja berperang untuk pas.
Blogger mengemukakan pelbagai persoalan kepada sahabat tersebut termasuklah soal kalimah toiyibbah.blogger menyatakan kepada beliau bahawa umno adalah parti yang mula-mula mendaulatkan islam.beliau gelak dan beliau kata kalau dengaq dengan orang pas , lagi depa boleh dok muntah terus.pas telah lama meletakkan trade kepada orang umno bahawa orang umno tidak islam berbanding mereka. walaupun ada ahli pas yang tidak bersembahyang dan cakap kotor, namun pas tetap kata mereka baik. saya menjelaskan kepada sahabat berkenaan bahawa umat manusia selalu mendambakan kebahagiaan di dunia maupun di akhirat. Islam, hadir memberikan mandat kepada manusia untuk menjadi khalifatullah fil ardh agar dapat mewujudkan ramatan lil a' lamin. Hal itu diperlukan perjuangan bagi umat Islam untuk menjadi pelopor kemajuan di berbagai bidang kehidupan, sehingga memberi nilai manfaat kepada umat manusia. Prinsip, Strategi, dan Teknik perjuangan pada masa Rasulullah tetap menjadi kiblat perjuangan di samping harus menyesuaikan dengan kondisi sekarang. Dakwah merupakan salah satu bentuk perjuangan, perlu ditinjau kembali pendekatannya. Dakwah yang berorientasi untuk memecahkan permasalahan umat harus segera dilaksanakan. Oleh karena itu umat Islam harus berpandangan bahwa hidup adalah perjuangan.itulah penjelasan saya kepada beliau dan penutup perbincangan kami dengan kata-kata " aku telah pilih cara aku sendiri.bagi aku semua orang islam ialah jemaah tanpa mengira dia umno atau pas."