feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

HARI INI DALAM SEJARAH: SUMBER ONLINE ARKIB

TRAGEDI 13 HB. MEI, 1969

Tarikh Siaran: 13.05.1980
Tarikh Peristiwa: 13.05.1969

Pada hari ini dalam tahun 1969, telah berlaku satu peristiwa yang hampir-hampir menghancurkan keutuhan negara yang dikenali sebagai Tragedi 13 Mei. Tragedi yang menggugat keutuhan negara ini adalah ekoran dari pilihanraya kebangsaan yang telah berlangsung pada 10hb Mei 1969 di mana emosi dan sentimen perkauman telah disuarakan dengan begitu lantang. 1 Keadaan ini telah digunakan sepenuhnya oleh pihak-pihak tertentu untuk tujuan-tujuan politik mereka. Hasil dari pilihanraya ini Parti Perikatan telah berjaya menubuhkan kerajaan sekali lagi tetapi dengan kelebihan undi yang kurang dari kemenangan-kemenangan yang lampau dan tanpa perwakilan dari MCA.
Akibat dari tragedi ini banyak nyawa yang tidak berdosa telah terkorban dan harta benda musnah. Bagaimanapun, peristiwa malang ini adalah merupakan satu rahmat yang tersembunyi. la adalah merupakan titik perubahan corak dan falsafah sosio-politik dan ekonomi negara, juga menyedarkan semua pihak betapa jurang perbezaan sosial dan ekonomi adalah merupakan masalah asas masyarakat Malaysia.
Untuk mengawal keadaan tindakan segera telah diambil oleh kerajaan dengan mengisytiharkan darurat di seluruh negara oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Pada keesokan harinya Majlis Gerakan Negara atau ringkasnya 'MAGERAN' ditubuhkan untuk bertindak sebagai badan pemerintah.
Pada 16hb Mei, serentak dengan pengisytiharan Darurat, Timbalan Perdana Menteri Tun Abdul Razak telah dilantik sebagai Pengarah MAGERAN. Dengan pembubaran Parlimen oleh DYMM Yang di-Pertuan Agong, MAGERAN menubuhkan MAJLIS PERUNDINGAN NEGARA pada bulan Januari, 1970 yang mengandungi 66 orang ahli dari semua golongan masyarakat berbagai kaum. Majlis Perundingan Negara ini mengadakan dialog yang serius di kalangan anggota-anggotanya bagi mencari jalan untuk menguatkan perpaduan negara dan menyediakan satu asas yang kukuh dan kekal untuk kembali kepada demokrasi berparlimen, dan mendapatkan satu panduan yang positif dan praktikal dalam usaha mencapai kedasama antara kaum dan identiti masyarakat Malaysia yang tulin. Daripada perbincangan kesemua wakil dari semua kaum dan golongan ini lahirlah konsep RUKUN NEGARA sebagai manifestasi ideologi kebangsaan.
Berdasarkan kepada semangat RUKUN NEGARA, Jawatankuasa Ekonomi Majlis Perundingan Negara telah melahirkan DASAR EKONOMI BARU yang bertujuan untuk menyusun semula masyarakat dan menghapuskan kemiskinan, serta memelihara keselamatan negara. Dasar Ekonomi Baru inilah yang menjadi asas dan dasar pembangunan negara dalam semua bidang.

Sumber :
The May 13 Tragedy; A Report of the National Operations Council (Intro); Kuala Lumpur, Government Press, 1969).

Tun Razak: His Life and Times, Kuala Lumpur, Longman Malaysia Sdn. Berhad, 1976, h.205).

William Shaw, Ibid h.212
William Shaw, Opcit, h. 212.
William Shaw, Ibid.
KESIMPULANNYA, DEB ADALAH ASAS KEPADA PEMBENTUKAN PERPADUAN DAN BOLEH DIKATAKAN LIM GUAN ENG, ANWAR IBRAHIM, MAT SABU DAN TOKOH-TOKOH PEMBANGKANG DIBESARKAN ATAS JASA DEB.MENGAPAKAH SEKARANG PKR MENGWAR-WARKAN AGENDA EKONOMI NEGARA?ANWAR TETAP MAHUKAN KUASA DAN TERUS MAHUKAN SEJARAH MENGUKIR NAMANYA SEBAGAI PEJUANG?APAKAH SEJARAH AKAN MENGUKIR ANWAR SEBAGAI PEJUANG, PETUALANG ATAU PENGKHIANAT AGAMA, BANGSA DAN NEGARA?ANDA SEBAGAI RAKYAT YANG LAYAK MENILAI.......